Tukityöntekijä meille töihin
Tukityöntekijän onnistunut perehdyttäminen ja ohjaus on monen asian summa. Arvojen ja asiakaspalvelutehtävän sisäistäminen sekä kokemus kuulumisesta työyhteisöön luovat vankan pohjan perehdyttämiselle ja ohjaukselle. Tukityöntekijän lähettäneen tahon ja työllistävän organisaation välinen saumaton yhteistyö on välttämätöntä perehdyttämisen onnistumiseksi.
Arvot pelisääntöjen pohjana
Arvot luovat pohjan kaikelle toiminnalle, sekä työyhteisön kesken että suhteessa asiakkaisiin. Arvot kertovat siitä, miten me kohtaamme ihmisen. Siksi arvojen avaaminen, niistä kertominen, keskusteleminen ja niihin sitoutuminen ovat keskeinen osa uuteen työhön asettumista – myös tukityöntekijän ollessa kyseessä. On hyvä myös jo heti alussa kysyä, mitä ajatuksia meidän arvomme sinussa herättävät. Voitko sitoutua niihin?
Mikäli työntekijä ei jaa ja elä todeksi yhteisiä arvoja arjen työssä, voimme ajautua arvoristiriitoihin. Mahdolliset arvoristiriidat eivät aina näy heti, mutta ne tulevat näkyviksi toiminnassa vähän kerrassaan. Isot arvoristiriidat aiheuttavat konflikteja ja alkavat heijastua asiakaspalvelutehtävässä; sitoutuminen toimintaan ja tapoihin voi olla häilyvää, samoin käytös ja vuorovaikutus.
Osana työyhteisöä
Jokainen meistä haluaa kuulua työyhteisöönsä, sekä kokea tekevänsä tärkeää työtä. Jotta tukityöntekijä kiinnittyisi työyhteisöön ja saisi onnistumisen kokemuksia, on tärkeää löytää hänelle soveltuvia ja työyhteisön kannalta hyödyllisiä työtehtäviä. Hyödyllisiä työtehtäviä pohdittaessa otetaan lähtökohdaksi tukityöntekijän osaamispotentiaali ja omat toiveet. Osaava perehdyttäjä kartoittaa tukityöntekijän erityisvahvuuksia, haasteita ja rajoitteita. Kaiken saadun tiedon pohjalta voidaan yhdessä suunnitella kullekin sopivat tehtävät.
On syytä huomioida, että tukityöntekijä on lisäarvo työyhteisössä. Parhaimmillaan työyhteisön työ kevenee, koska tekijämäärä kasvaa. Asiakkaat saavat mahdollisesti enemmän huomiointia, heidän kanssaan ehditään tekemään monipuolisemmin asioita ja olemaan paremmin läsnä arjen eri tilanteissa. Tämä tuo asiakkaille levollisuutta ja tyytyväisyyttä, mikä taas osaltaan rauhoittaa ilmapiiriä kokonaisuudessaan.
Perehdytys ja ohjaus
Hyvän ja huolellisen perehdytyksen ja ohjauksen perusta on sama kuin kaikille muillekin uusille työntekijöille; suulliset ja kirjalliset ohjeet ovat linjassa toistensa kanssa, ja perehdytys on jaksotettua ja oikea-aikaista.
Tukityöntekijän perehdyttäminen on myös aina henkilökohtaistettava hänen tavoitteidensa mukaisesti – millainen rooli ja millaiset tehtävät hänellä tulisi työyhteisössä olla. On pohdittava, mistä kannattaa aloittaa ja miten uusia asioita jaksotetaan työhön. Tehtäväsisältöihin perehtymisen ja ohjauksen tulisi olla rauhallista, perusteltua ja kertaavaa – kiire ei tuota tulosta. On tärkeää, että työ tukee henkilön toiminnalle asetettuja tavoitteita ja hän saa kokemuksen omasta työkyvystään.
Perehdyttämisen henkilökohtaistamisessa korostuvat perehdyttäjän kokonaisvaltainen osaaminen, sekä vuorovaikutuksen ja erityistukemisen taidot. Tiiminvetäjän tai esihenkilön tuki perehdyttäjälle on erittäin tärkeää, mielellään jo ennen haastavia tilanteita ja erityisesti niiden kohdatessa.
Olemme asiakaspalvelutehtävässä
Ikäihmisten palvelutoimintaa määrittävät lait, asetukset, määräykset ja ohjeet. Arjessa korostuvat asiakas- ja asukaslähtöisyyden teemat, joissa asukas on aina työn keskiössä. Myös tukityöntekijä on asiakaspalvelutehtävässä heti ensimmäisestä päivästä alkaen – tämän sisäistäminen on ehdoton edellytys ikäihmisten palvelutoiminnassa työskennellessä.
On tärkeää, että työ tukee tukityöntekijän työtoiminnalle asetettuja tavoitteita ja hän saa kokemuksen omasta työkyvystään. Tähän tarvitaan sekä tukityöntekijän lähettäneen tahon ja työllistävän organisaation välistä saumatonta yhteistyötä että huolellista perehdyttämistä, työyhteisön tukea ja kannustusta.
Mitä paremmin onnistutaan tukityöntekijän työn sisällön, tehtävien ja kokonaisuuksien suunnittelussa sekä työyhteisön olemassa olevaan toimintaan yhdistämisessä, sitä paremmin onnistutaan yhteistyössä. Samalla luodaan myös merkityksellisyyden kokemuksia tukityöntekijälle ja vahvistetaan hänen omanarvontuntoaan ja itsetuntoaan.
Merja Nykänen
Hoivan tukipalvelut -hankkeen projektipäällikkö
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Blogi on tiivistelmä Hoivan tukipalvelut -hankkeen järjestämästä koulutuswebinaarista 25.9.24, jossa Tukityöntekijä meille töihin -teeman kouluttajana toimi Riitta Paasivuori, toimitusjohtaja, THM, AmO, Kotikaari ry.